Alla inlägg under januari 2014

Av Emmy Hedman - 26 januari 2014 19:55

Idag blev det american panncakes till frukost!
Hade tänkt att göra bananapancakes men vi hade ingen banan;-)

Hittade ett super recept på 56kilos blogg!

Lchf american pancakes

Mixa med stavmixern

3 ägg
3 msk Cream fraisch
2 msk Fiberhusk
Salt

Jag hade lite kanel i också

Stek i smör och server med bär och turkisk yoghurt!

Som ni vet så älskar jag helgfrukostar, det ska finnas mycket så att alla blir mätta?!

Sen drog jag ner till gymet. Fick lite bassning av kiropraktorn i fredags, jag måste ta det lungt. Inte bära och ta det lugnt med lyft( lätt i mitt jobb) och inte dammsuga! Promenera och stretcha är min medicin?!

Tänkte gå i ca 30 min men hade ork i benen så det blev nästan en timme. Stannade på 5 km?! Det kändes bra.

Men den där jävla vågen får gärna visa lite mindre. Men det är ju bra att gå ner långsamt?!
Går ner mellan 1-1/2 kg i vecka och det blir ju 20kilo på ett år och det är ju inte fel!

Detta blev min lunch. Blåbärs/yoghurt shake med lite proteinpulver. 2st ägg med majo!

Nej nu lite söndags mys med barnen??
Puss och kram?

Av Emmy Hedman - 26 januari 2014 13:10

Det känns som jag har varit ledig en vecka! Har gjort massor i helgen.
Jag är alltid ledig fredagar och då är lilltösen också ledig. Vi hade en del att fixa med då stortösen skulle ha övernattnings party?.
Så vi drog till stinsen. Det var rea på rea överallt?! Blev lite kläder på Kaphal och så var det 70% på Polarn. Jag älskar deras kläder men är lite i det dyraste lager men på rea kan man go bananas!!! Det blev en jätte fin kofta och massor strumpor! Jag älskar polarns strumpor, dom håller både form och färg!

Här har lilltös koftan på sig!

Mötte Sofie som är en god vän och en stor insperation när det gäller lchf! Hon är även min vapen drager mot kommunen när det gäller förskolan!

När vi shoppat klart och fixat med goodiebagsen till tjejkvällen åt vi på Greken.

Det blev kycklingfilé med grönsaksspett. Så himla gott!

Tjejerna skulle ha pizza och då tänkte jag att det skulle ju va himla gott så jag köpte en calzone till mig men vet ni jag kunde inte allt brödet det tog i mot så det blev bara innehållet! Lyxade dock till med Sprite cero !

Det blev en fnittrigt kväll/natt med lite intriger!

Underbart gott! Ni hittar receptet längre ner!

Underbara E stannade en natt till. Det är inte så ofta tjejerna träffas så vi ringde och sa att hon inte kommer fören på Söndag!

Dom är riktiga byggs dom där två??

Jag gjorde pommes på rätika igår! Kommer absolut att göra det igen?.

180g i 40 min. Jag höjde sista tio som dom blev knapriga.

Det blev hemma gjorda burgare till det. Jag kör blandfärs blir super saftiga och goda. Saltar och pepprar bara!
Inga konstigheter, enkelt ska det va?!

Puss och kram??

Av Emmy Hedman - 25 januari 2014 17:23

Det var ett tag sen men den här veckan har verkligen inte varit den roligaste! Det tar på krafterna att vara arg?! Det är fukt och mögel skador på lilltösens förskola. Det är kommunen som äger huset så skolan som är en kommunal friskola som hyr! Jag kan säga att det inte sköts snygg verkan från rektorn eller kommunens sida så jag gjorde en anmälan till miljö och hälsa?! Men nu har lokal tidningen hört av sig. Så jag får vakta min tunga!!

Jag har nu gått ner ca 2kg! Känns bra! Maten funkar jätte bra! Har inge problem. Men min karl är inte riktigt med på lchf tänket, känns ibland som att jag måste förvara mig?! Men jag ger inte upp jag ska ner minst 25kg!

Det blir mycket blomkål och broccoli!
Men idag ska jag testa pommes frites på rätika. Det blir nämligen hamburgare här idag.

Imorse gjorde jag scones super goda!

Lchf Scones! 2st runda kakor

6 ägg
2 dl grädde
4 tsk bakpulver
4 dl mandelmjöl
2 dl pofiber
4 msk fiberhusk
1-2 tsk salt

Vispa ägg och grädde. Blanda alla torra ingredienser och häll ner i äggblandningen. Blanda ordentligt och låt sedan smeten svälla i 10 minuter. Rulla till två större kakor och lägg på bakplåtsklädd plåt. Grädda i ca 30 min i 180 grader.

Receptet kommer från www.bydiadonna.com

Ska testa göra lemond curde i morgon.

Puss och kram!

Av Emmy Hedman - 22 januari 2014 07:42

Hittade ett jätte lätt recept i Expressens Lchf tidning!

4per

600g torskfilé
2 dl grädde
1 knippe dill (jag använde fryst)
4st ägg
1/2 tsk ättisk sprit 12%
Salt
Peppar

Koka äggen ca 8min
Koka fisken i saltat vatten tar bara några minuter!
Häll av.
Kokaupp grädde och finhackad dill. Ättiksspriten.
Salta och peppra efter smak
Lägg i hackade äggen och torsken!
Koka blomkål eller broccoli!
Servera?

Smaklig spis!

Puss och kram!

Av Emmy Hedman - 21 januari 2014 17:32

Grrrrr morr vilket jävla humör!

Min lilla tös vet precis vilka knappar man ska trycka på för att gör mig sur och grinig...
Var redan lite sur vresig efter ett möte med kommun och rektor igår!!!!?

Tur att jag fick zumba efter mötet!!
Klarade inte hela passet innan lår och axel började göra ont men halva körde jag?!

Har lite mat torka just nu, speciellt frukosten. Blir bara yoghurt med nötter!
Vår Ica butik säljer in Pofiber och då blir det lite svårt att baka bröd?!

Till middag igår blev det än av mina favvisar!
Köttfärssås och broccoli med massor av permesanost!!!

Står just nu och fixar kokt torsk med äggsås!
Åter kommer snart med recept!

Puss och kram!

Av Emmy Hedman - 19 januari 2014 20:38

Botten
125 gram mandelmjöl
125 gram hasselnötsmjöl
100 gram smör, smält
1 st ägg
1 msk kanel
0,5 dl sukrin


Fyllning 1
300 gram philadelphiaost
200 gram blåbär, frysta
1dl sukrin/sötströ
3 ägg


Fyllning 2
1 dl crème fraiche
1 dl kesella, 10%
2 st lime, skalet
0,5 dl sukrin/sötströ

Tillagning
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Blanda ingredienserna till bottnen.
3. Bred ut smeten i en pajform med avtagbar kant med bakplåtspapper i botten.
4. Förgrädda bottnen i 10 minuter. Ta ut den och låt svalna.
5. Lägg alla ingredienser till fyllning 1 i en matberedare och mixa till en jämn smet.
6. Fördela smeten över bottnen och grädda i 30 minuter.
7. Rör ihop ingredienserna till fyllning 2 och bred smeten över kakan.
8. Grädda i ytterligare 10 minuter.
9. Låt cheesecaken svalna och garnera med blåbär och limeskivor

Av Emmy Hedman - 19 januari 2014 20:02

Har haft en helt fantastisk helg!!

Det var så härligt att träffa Magnus och Nadja igen!
Vi har hängt ihop sen våra stora töser föddes.
Vi är uppväxta i samma område så vi kände varandra innan, men när vi hamnade i samma mamma grupp så sa det klick??!

Dom flyttade ut till Ekerö för 6 års sen men vi har inte tappat kontakten. Försöket gör något tillsammans varje sommar och äta några middagar per år?!

Nadja bjöd på en Vitnamesisk nudelsallad! Jag fick shirataki nudlar. Så himla gott. Barnen tyckte så där men dom åt sig mätta godis!

Med 5 ungar så blir det inte den lugnaste middagen men mycket kärlek..

Hon hade även hittat ett recept på lchf blåbärs cheesecake?!

Men det fick vi inte säga till Magnus haha han vill inte äta konstigt socker!
Men jag fick göra en mojito på stevia sockerlag det var inga problem. Karlar är bra lustiga.

Sen körde vi alfabet, vi spelar alltid något spel. Jag älskar sällskaps men min man är inte lika förtjust men det kan vara för att jag är nog den sämsta vinnaren ever! Jag tror att det var den där fiskaren Nadja som vann. Reglerna ändrades liksom på vägen.

Sen blev det dom sedvanliga charaderna! Våra stora tjejer skrivet ner film och tv program och sen är det mammor mot pappor! Det kan liksom stå vad som helst på dom där lapparna, hur lätt är det att göra partaj ?

Men jag (vi) vann.

Sen började jag må riktigt illa som att jag var skit full vilket jag inte var! Länsade kylskåpet för att få i mig lite fett så att det kanske blev bättre

Litet suddig men en riktig Lchf natt vicknings tallrik?!
Halloumi, ägg, salami och oliver.
Blev inte bättre hända samma sak på nyår fast då var jag tvungen att kräkas. Kan det ha något med att kroppen håller på att ändras, det är inge kul. Var ju inte så att jag drack massor. 2st glad Cava 2st glas rödvin en liten svag mojito och massa vatten!
Är det någon annan som upplevt detta?

Dom andra mös ner i soffan och kollade på film, själv la jag mig!

Vaknade pigg och inte illamående. Så sjukt konstigt. Åt en god frukost men saknar juicen! Kunde hälla i mig en lite förut på helgerna! Ska köpa mig en press så kan jag pressa en apelsin på helgen!

Sen tog jag och Nadja en riktigt skön promiss. Försökte få ut män och barn men det var lön löst! Det var så härligt att gå och bara prata!

Jag är så lycklig lottad att ha så fantastiska vänner i mitt liv!

Har en liten plan på gång. Tänkte försöka ge min man en av sina drömmar i present! Jag åter kommet om det sen.

Åååå Nadja hade beställt en lampa från Halens som inte passade men vet ni den passade perfekt i vårt sovrum!!!

Av Emmy Hedman - 18 januari 2014 13:17

Idag ska vi åka till Ekerö. Våran bästakompis familj bor där! Ska bli så mysigt!
Mamman ringde mig här om dagen och undrade vad hon ska bjuda på då hon har sett på Insta att jag äter Lchf!

Hon hade googlat lite men ville bar dubbel kolla! Sånt gör så glad! Ska bli så spännande och se vad någon som inte äter lchf kommer att bjuda på.

Sprang ner i tvättstugan imorse, det är typ alltid ledigt!

Sen har jag hunnit bakat lchf klubbens vörtbröd. Tränat och vet ni jag är snart nere på två siffror?!

Vågen är jobbig jag kan inte låta att väga mig. Men den är också väldigt viktig för mig. Dom måste minska annars kommer jag inte orka med pulka åkning och kull mm allt roligt man kan göra me sina barn. Vill ju också finnas kvar när man blir mormor! Men detfår dröja!!

Bra ställe att ha ringen på:-)

Hade världens bästa inspiration idag på bandet. Biggest Loser?

Kommer inte lägga upp någon lunch bild idag. Det såg inte så aptitligt ut men gott.

Ägg
Cream fraisch
Makrill i tomatsås
Gurka

Kryddade med
Chilli
Salt
Peppar

Men ni kan få en bild från frullen!

Som ni redan vet så älskar jag helg frukost!!!!
Lchf klubbens vört bröd hushållsost.
Kaffe
Orkade inte ägget, det blev lunch.

Nu tar vi flaskan och drar.

Vi hörs sen

Puss och kram!

Ovido - Quiz & Flashcards