Alla inlägg den 5 februari 2015

Av Emmy Hedman - 5 februari 2015 23:21

25 mindre semlor

5 dl mjölk
200g smör
En nypa salt
50 g jäst
1 dl socker
1 tsk kardemumma
13-14 dl mjöl

Värm upp mjölk och smör till 37 grader smula ner jästen. Rör om
Blanda ner salt socker kardemumma.
Rör ner mjöl. Lite i taget till en smidig deg. Knåda för hand eller kör i matberedare.

Jäsa 50 min

Rulla ca 25 mindre bullar

Jäsa 30 min

Grädda ca 6 min 250 grader

Svalna.

Dela och lägg i mandelmassa och grädde. Strö över florsocker.

Av Emmy Hedman - 5 februari 2015 23:13

Igår så råkade jag köpa en ny blender. En så där som man mixar direkt i muggen. Ica har erbjudande just nu. Har skickat länge men då vi redan har en blender så har det känts onödigt men nu kunde jag inte hålla mig.

179kr betalade jag. Peter muttrade lite men Tove blev glad.

Invigde den i morse. Mycket nöjd. Jobb dag idag. Helt ok. Det är ju fredag i dag för mig. Men har massor att göra imorgon. Städa, handla och laga mat. Det känns skönt att jag redan gjort bullarna till semlorna.
Det är Peters födelsedag imorgon. Han har redan fått sin present. Ny träningsskor. Men frukost på sängen och skön sång får han.

Tog en powernap när jag kom hem. Är fortfarande sjukt trött. Proverna visade inget men forfarande trött.

Till middag gjorde jag rostade rotfrukter med kyckling och så fuskade jag med en cream fraisch.

Det blev ett bodypump pass. Har svårt att se mig själv när jag tränar. Den feta magen, tjocka låren och den gigantiska röv. Men känner mig ganska stark.

Det var skönt att träns lite styrka igen.
Tog i ordentligt så det kommer kännas imorgon.

Attans vad kallt det var ikväll

Ny myser vi i sängen.

Var så sugen på ägg. Det var länge sen och det är ju så gott. Älska min Chromecast den funkar klockrent. Mannen kollar passen och en liten Linn har krupit ner i mellan oss.

Nu puss och godnatt

Av Emmy Hedman - 5 februari 2015 07:02

Igår var en sån där bra dag, även fast jag inte tränade.

Skön dag på jobbet. Hade lugnt så jag han tom baks minisemlor med en av mina damer.

Hon älska att baka men kan inte själv längre. Och det är väll just det vi tillför i hemtjänsten. Att behålla så liks liv så länge det är möjligt.

Sen satt jag och bläddrade i hennes bak pärm och snodde massa recept. Hon berättade massor om alla och vart dom kom ifrån. Semlorna hade kommit från hennes chef.

Sen blev det hem och baka. Mannen fyller år imorgon och han diggar semlor så då tänkte jag bjuda på det. Och baka tycker jag om. Men har inte gjort det så mycket. Men nu har jag massor av bra brödrecept att testa.

Sen bastade jag med min tjejer. Vi har bytt ut Nadja mot Elin. Vi myser och pratar livets stora frågor. Det är så vackert ute nu

Åter kommer med receptet på semlorna. Men nu ska njuta av min frulle.

Puss och kram

Presentation


Min underbara röriga vardag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards