Alla inlägg den 1 januari 2016

Av Emmy Hedman - 1 januari 2016 22:42

Frukost kl 11
Lunch kl 14
Och middag Gud vet när.

Jag som aldrig brukar sova länge sover fram till kl 10.
Det är ingen ordning just nu plus att först var Linn sjuk och fick order att det det lungt sen blev P sjuk och vi fick blåsa av våra gäster.
Så hon klättrar på väggarna här just nu. Imorgon måste det bli en runda ute.

Jag börjar också få panik. Vill komma ut och träffa andra. Jag har ett socialt behov som är undernärt. Hoppas på att syrran kommer imorgon eller på söndag.
Det måste hända något.
Kommer baka ihjäl mig annars.
Idag var jag tvungen att baka några kladdmuffins

Väldigt goda. Nästa gång ska jag ta ut lite tidigare skulle vilja haft dom lite kladdigare.
Nu ska jag försöka liten och sova....kan bli en lång väntan

Puss på er

Av Emmy Hedman - 1 januari 2016 17:01

Nyårsafton blev inte riktigt som planerat. P hade en jävlig migrän så han kräketes tom. Det vara bara att ringa och avboka våra vänner. Trist men sånt är livet.

Men vi dukade fint och det blev en tre rätters.

Nyårs meny

Emmys moule marinière med nybakt baguett.

Entrecote med potatisgratäng och sparris.

Limepannacotta på en hallongele.

Drack ett super gott röttvin.
Förut köpte jag ofta viner under 100 lappen men efter att tittat på Nyhetsmorgon här om veckan då sommeliern Maya Samuelsson pratade om att vi svenskar var lite snåla och att om man bara la till en 20 i lapp eller två så fick man ett mycket godare vin och vet ni, det stämde.
Detta vin kostar 119kr.

Blev en lite mörk bild men god var den.
Jag har väldigt svårt att följa recept men det brukar bli bra.

Lägger upp recept senare.


P mådde mycket bättre så han följde med upp på berget för att fira tolv slaget. Vi sammanstrålade med ett gäng vänner och skålade in det nya året. Det är så vacker med alla fyrverkerier.

Hoppas 2016 har mycket att ge oss.

Puss på er

Av Emmy Hedman - 1 januari 2016 12:50

Emmys moule marinière

Middag till 4 eller förrätt till 8 st

2 st nät blåmusslor
2 msk olja
3 st schalottenlök
3 st klyftor vitlök
1 knippe bladpersilja
1 knippe timjan
4 dl torrt vittvin
1 krd cayennepeppar
4 dl grädde
Peppar
Salt

Fin hacka löken, vitlöken och persiljan.

Värm oljan i en stor vid kastrull.
Lägg i löken och vitlöken. Den får inte bli brun så ha inte för varmt. Lägg i persiljan och häll i vinet. Låt det puttra i någon minut lägg sen ner musslorna.(tvätta alltid musslorna) Låt dom koka under lock i 5 min. Ta sen upp musslorna och häll i grädden och salt, peppar och cayennepeppar.
Låt koka ner i ca 10 min.
Lägg i musslorna. Värm i 1 min servera i djuptallrik. Gärna med nybakt baguett.
Drick cava eller ett torrt vitvin.

Smaklig spis

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Min underbara röriga vardag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards